Ergonomia pracownika adm-biur

Bezpieczeństwo i higiena pracy : identyfikacja i pomiary czynników środowiska pracy, środki ochrony zbiorowej i indywidualnej, zasady postępowania itp.

Moderatorzy: Renti, ewania, Andrzej J.S

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 765
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: julijka2 » 30 stycznia 2017, 15:11

Mam problem z pracownikami administracyjno-biurowymi.
Ale nie tymi na umowę o pracę, ale mam kilka osób zatrudnionych w ramach własnej działalności.
Panie (bo to głównie kobiety) przychodzą, pracują: na naszym sprzęcie (komputery, telefony, również służbowe komórki dostali od firmy, korzystają z naszego prądu, internetu itd. Z sanitariatów czy pomieszczeń socjalnych też nikt im nie zabrania korzystać.

Ostatnio jedna przyszła i powiedziała, że ma od lat problemy z kręgosłupem i nie będzie siedzieć na tych krzesłach, które mamy, tylko ma zalecenie od lekarza siedzieć na "piłce".
Krzesła/siedziska/folete - zwał jak zwał, nasze spełniają wymogi rozporządzenia w spr. bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Powiedziałam, że nie widzę powodów, żeby na tej "piłce" siedzieć. Upadnie, straci równowagę, nie dość, że sobie krzywdę zrobi to jeszcze będzie mi wypadki generować. Kadrowa mnie poparła.

A mnie sumienie rusza. Bo, żeby pracownik na umowie miał zastrzeżenia, to inna historia, a co mam zrobić z tymi na własnej działalności?

A co gdy mi przyjdzie i powie, że chce dofinansowania do okularów?

dziękuję
Jeśli temat podobny był, proszę o przekierowanie :)

Awatar użytkownika
wino2
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2312
Rejestracja: 18 września 2007, 12:54

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: wino2 » 30 stycznia 2017, 15:19

Myślę że nie masz racji.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracownikowi odpowiednie siedzisko (wymagane do pracy przy kompucie). Pani jeśli chce niech sobie siedzi na tej piłce ale obok ma stać krzesło pracodawcy, jako dowód na to że wypełnił swój obowiązek. Jak podejść do zagrożeń? Udać głupa!
"Panie Premierze, jak żyć?"

listopadowy
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1033
Rejestracja: 16 listopada 2015, 09:34

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: listopadowy » 30 stycznia 2017, 15:27

wino2 pisze: Obowiązkiem pracodawcy ...obok ma stać krzesło pracodawcy,
julijka2 pisze:mam kilka osób zatrudnionych w ramach własnej działalności.

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 765
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: julijka2 » 30 stycznia 2017, 15:36

wino2 pisze:Myślę że nie masz racji.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracownikowi odpowiednie siedzisko (wymagane do pracy przy kompucie). Pani jeśli chce niech sobie siedzi na tej piłce ale obok ma stać krzesło pracodawcy, jako dowód na to że wypełnił swój obowiązek. Jak podejść do zagrożeń? Udać głupa!
Ale pani ma siedzisko! takie jak wszyscy. Owszem, mam sporo do nich zastrzeżeń - ale to wynika z moich domowych przyzwyczajeń.
No tak, teraz głupa, a jak spadnie z tej piłki? uderzy głową o coś, rozetnie głowę, mózg jej wypłynie i trup gotowy.
dzięki, nie skorzystam. :mrgreen:
Nawet żeby nie było, poprosiłam o sprawdzenie jakości krzeseł i zamówienie nowych.

Myślę o ponowieniu takiej promocji Ergonomia przy biurku - jak poprawnie siedzieć, na jakiej wysokości monitor mieć. Przerwy przy pracy. Ćwiczenia oka ... itd.

Tylko ta jedna narzeka, a pracuje ledwo 3 miesiące...

Awatar użytkownika
wino2
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2312
Rejestracja: 18 września 2007, 12:54

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: wino2 » 30 stycznia 2017, 15:42

... to może fotel bujany?
"Panie Premierze, jak żyć?"


Kuter
125...249 postów
125...249 postów
Posty: 176
Rejestracja: 10 lutego 2016, 08:04

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: Kuter » 30 stycznia 2017, 15:44

julijka2 pisze:
wino2 pisze:Myślę że nie masz racji.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracownikowi odpowiednie siedzisko (wymagane do pracy przy kompucie). Pani jeśli chce niech sobie siedzi na tej piłce ale obok ma stać krzesło pracodawcy, jako dowód na to że wypełnił swój obowiązek. Jak podejść do zagrożeń? Udać głupa!
Ale pani ma siedzisko! takie jak wszyscy. Owszem, mam sporo do nich zastrzeżeń - ale to wynika z moich domowych przyzwyczajeń.
No tak, teraz głupa, a jak spadnie z tej piłki? uderzy głową o coś, rozetnie głowę, mózg jej wypłynie i trup gotowy.
dzięki, nie skorzystam. :mrgreen:
Nawet żeby nie było, poprosiłam o sprawdzenie jakości krzeseł i zamówienie nowych.

Myślę o ponowieniu takiej promocji Ergonomia przy biurku - jak poprawnie siedzieć, na jakiej wysokości monitor mieć. Przerwy przy pracy. Ćwiczenia oka ... itd.

Tylko ta jedna narzeka, a pracuje ledwo 3 miesiące...
Są piłki przystosowane do siedzenia przy biurku i z tego co wiem, zdobywaja duzą popularnosć w biurach gdzie sie duzo seidzi (np. http://www.actimed.pl/blog/jak-wybierac ... siedzenia/). Wiec nie nastawialbyms ie az tak na nie. Pomijam fakt, ze jest na samozatrudnieniu czyli niech sobie sama kupi.

Są to piłki przystosowane do siedzenia w biurze, więc Twoje obawy o to ze se łeb rozwali są identyczne jak z tymi, że z krzesła spadnie, albo tłok pneumatyczny z krzesła eksploduje (co się zdarza).

Awatar użytkownika
wino2
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2312
Rejestracja: 18 września 2007, 12:54

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: wino2 » 30 stycznia 2017, 15:51

Kuter pisze: ....
Dobre! ale nie nie spełnia naszych przepisów z 1996 r.
"Panie Premierze, jak żyć?"

listopadowy
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1033
Rejestracja: 16 listopada 2015, 09:34

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: listopadowy » 30 stycznia 2017, 15:54

Kuter pisze:
Są piłki przystosowane do siedzenia przy biurku .
i spełniają minimalne wymagania bhp, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 765
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: julijka2 » 30 stycznia 2017, 15:56

jak dla mnie to niech ona sobie do domu idzie pracować - nie jest naszym pracownikiem w myśl KP
pracownicy zaczną mi się burzyć
już stosujemy podnóżki, poduszki pod plecy i inne rzeczy zakładane na fotele

a jak będzie miała wypadek, to mnie szef wezwie na dywanik nie ją

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 765
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: julijka2 » 30 stycznia 2017, 16:09

Kuter pisze:Pomijam fakt, ze jest na samozatrudnieniu czyli niech sobie sama kupi.

Są to piłki przystosowane do siedzenia w biurze, więc Twoje obawy o to ze se łeb rozwali są identyczne jak z tymi, że z krzesła spadnie, albo tłok pneumatyczny z krzesła eksploduje (co się zdarza).
wiesz co, ćwiczyłam kiedyś na takiej piłce, i dobrze wiem, że na początku to trzeba sie nauczyć na tym równowagę łapać a i to nie jest takie proste

a właśnie jak będzie miała wypadek to ZUS przychodzi protokół robić? tak?
no super, ich mi brakowało to urzędów, które mogą odwiedzić pracodawcę ....

Awatar użytkownika
wal221
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3367
Rejestracja: 13 czerwca 2008, 18:00
Lokalizacja: dziki zachód
Kontakt:

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: wal221 » 30 stycznia 2017, 18:38

julijka2 pisze:jak dla mnie to niech ona sobie do domu idzie pracować - nie jest naszym pracownikiem w myśl KP
Powiedz to szefowi. Zobaczymy co powie.
julijka2 pisze: już stosujemy podnóżki, poduszki pod plecy i inne rzeczy zakładane na fotele
No i? Czy to jest zabronione? Powiedz szefowi że w ramach oszczędności należy zabrać te dobrodziejstwa.
"tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej" Albert Einstein

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 765
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: julijka2 » 30 stycznia 2017, 19:07

wal221 pisze:
julijka2 pisze:jak dla mnie to niech ona sobie do domu idzie pracować - nie jest naszym pracownikiem w myśl KP
Powiedz to szefowi. Zobaczymy co powie.
julijka2 pisze: już stosujemy podnóżki, poduszki pod plecy i inne rzeczy zakładane na fotele
No i? Czy to jest zabronione? Powiedz szefowi że w ramach oszczędności należy zabrać te dobrodziejstwa.
mój szef nie ma z tym problemów :D
bez przesady, co mieliśmy wydać to już wydaliśmy


natomiast podkreślam, osoba, która przyszła z "zachcianką" nie jest pracownikiem w myśl ani kodeksu pracy ani kodeksu cywilnego

Awatar użytkownika
Dario
125...249 postów
125...249 postów
Posty: 185
Rejestracja: 29 września 2016, 13:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: Dario » 30 stycznia 2017, 20:52

"Stanowisko Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy w sprawie bhp samozatrudnionych (GNP/426/4560-364/07/PE)
Powierzając wykonywanie niektórych prac osobom prowadzącym na własny rachunek działalność gospodarczą i wyznaczając miejsce wykonywania tej pracy, pracodawca powinien zapewnić im (zgodnie z art. 304 § 1 k.p.) bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Te obowiązki obciążają również przedsiębiorców niebędących pracodawcami (z uwagi na niezatrudnianie pracowników), organizujących pracę osobom prowadzącym na własny rachunek działalność gospodarczą (art. 304 § 3 k.p.). Jednocześnie przepis nie rozstrzyga, w jaki sposób zostanie ten obowiązek zrealizowany. Jeżeli rodzaj wykonywanej pracy, stopień zagrożeń związanych z warunkami pracy lub przebiegiem procesów jest tak znaczny, że wskazane jest, aby nawet do doraźnego wykonywania tych prac lub przebywania w tych warunkach były dopuszczane wyłącznie osoby fizyczne mające odpowiedni stan zdrowia i przeszkolone w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, to pracodawca lub inny podmiot organizujący pracę może wymagać od osoby, z którą zawiera umowę cywilnoprawną (będącą podstawą wykonywania pracy przez samozatrudniającego), poddania się badaniu lekarskiemu lub szkoleniu w zakresie bhp. Wówczas osoba ta ma na podstawie art. 211 k.p. obowiązek odbyć szkolenie i poddać się badaniom lekarskim. Mając na uwadze obecną treść art. 304 k.p., należy stwierdzić, że osoby prowadzące w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (lub przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą) na własny rachunek działalność gospodarczą mają obowiązek przestrzegania przepisów i zasad bhp na równi z pracownikami - w zakresie ustalonym przez pracodawcę (lub przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą). Nie ma natomiast podstaw do traktowania osób prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub inny podmiot organizujący pracę tak jak pracowników. W tym nie ma obowiązku kierowania ich na wstępne badania lekarskie i organizowania wstępnych szkoleń bhp. Umowa łącząca podmioty może (i powinna) określać wszystkie kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli bowiem obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie będzie zrealizowany właściwie, to podmiotem odpowiedzialnym będzie pracodawca (lub przedsiębiorca niebędący pracodawcą).
mgr Anna Tomczyk, dyrektor Departamentu Prawnego"

Awatar użytkownika
ewania
Moderator
Posty: 22768
Rejestracja: 19 lutego 2005, 20:33
Lokalizacja: Warszawa

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: ewania » 30 stycznia 2017, 21:42

julijka2 pisze:wiesz co, ćwiczyłam kiedyś na takiej piłce, i dobrze wiem, że na początku to trzeba sie nauczyć na tym równowagę łapać a i to nie jest takie proste
Bez przesady.
Mielismy spotkanie z fizjoterapeutą, ktory zrobil pokaz tego jak siedziec na takiej pilce i jak na niej cwiczyc. A i w necie sporo takich przykładów można znaleźć. Parę obrazków tutaj.
Piłka nie moze zastąpic krzesła, ale nie jest zła, jako chwilowy zamiennik, bo siedzenie na niej wymusza ciągły ruch kręgosłupa, a nie ma dla naszych kręgosłupów nic gorszego niż bezruch.
Kupilismy u nas w firmie sporo tych piłek i "rozrzucilismy" je tam, gdzie nie zawadzają i pracownicy chętnie z nich korzystają, biorą i siadają przy biurku na godzinkę, dwie, pół, oczywiscie nie ZAMIAST stałego, ergonomicznego krzesła/fotela biurowego.
Piłki służą nie tylko do siedzenia, ale także do relaksu w przerwach w pracy, w miejscach wypoczynku.
Sama też kupiłam sobie do domu i co jakis czas siadam, a od czasu do czasu cwiczę (stanowczo za rzadko).
Nie zgadzam się wiec, ze "nie jest to takie proste", skoro nawet mnie, nie takiej młódce, udaje się to całkiem nieźle :-) :P

Jedni piszą (tutaj), że siedzenie na piłce jest super zdrowe.
A inni, ze nie jest to tak jednoznacznie dobre, jako "siedzisko" stałe w biurze, co można poczytać tutaj.
Jak widać - przesada w każdą stronę nie jest dobra i trzeba znać umiar.... Jak to w życiu ;-)
"Jeżeli nie wiesz człowieku jak postąpić - na wszelki wypadek postąp uczciwie."
(Antoni Słonimski)

Awatar użytkownika
JędrekSPR
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8890
Rejestracja: 15 października 2011, 18:11
Lokalizacja: śląskie/łódzkie

Re: Ergonomia pracownika adm-biur

Post autor: JędrekSPR » 30 stycznia 2017, 21:49

Sorki. Siedzieć na piłce w pracy :roll: Widzę, że ,,działająca w ramach działalności" przeniesie swa pracę do domu :idea: A lekarz niech kieruje na rentę lub rozporządzenie zmieni. No.

ODPOWIEDZ