Tylko jeden pracownik nadzoru

Prawo i przepisy dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy i prawa pracy

Moderatorzy: Renti, ewania, Andrzej J.S

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 7848
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: Tylko jeden pracownik nadzoru

Post autor: Andrzej J.S » 18 stycznia 2017, 21:52

wojtek.d pisze:Orientujesz się może, czy maszynista zaraz ma na pulpicie informację o tym jakie zabezpieczenie zostało włączone (przy tym radio stop)?
Na PKP ten system został wdrożony co najmniej kilkanaście lat temu, ale czy na lokomotywie wskazane jest źródło nadania tego sygnału nie wiem. Chyba jednak nie, bo zdarzały się przypadki zatrzymywania wszystkich pociągów w okolicach Runowa Pomorskiego, a sprawcą był zainstalowany na poligonie Drawskim radiotelefon. Dopiero przy pomocy dawniejszej PIR (obecnie PAR) udało się to namierzyć i zlokalizować.
W necie można coś na ten temat poczytać, np. tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Radio-Stop
https://www.google.pl/search?q=Radio-St ... 8AfpyI3gDQ

Awatar użytkownika
wojtek.d
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8404
Rejestracja: 15 marca 2013, 09:34

Re: Tylko jeden pracownik nadzoru

Post autor: wojtek.d » 19 stycznia 2017, 07:34

Andrzej J.S pisze:
W necie można coś na ten temat poczytać, np. tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Radio-Stop
W tym linku jest napisane, że:
cyt pisze:Automatyczne zahamowanie pojazdu trakcyjnego na skutek podania sygnału alarmowego następuje jedynie wtedy, gdy pokładowy radiotelefon jest podłączony do urządzeń SHP – w innym przypadku maszynista, słysząc sygnał ma obowiązek rozpocząć hamowanie
tak więc jednak jak nie ma wyciszonego radia - musi coś słyszeć :wink: Ale jak piszesz - pochodzenie źródła może być ciężkie do zlokalizowania. Kwestię przygłuchłego maszynisty wykluczam, ponieważ tam są robione rzetelne obostrzone badania
Jak nie ma w firmie wypadków, to znaczy, że pracownicy nie pracują

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 7848
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: Tylko jeden pracownik nadzoru

Post autor: Andrzej J.S » 19 stycznia 2017, 08:52

wojtek.d pisze:W tym linku jest napisane, że:
cyt pisze:Automatyczne zahamowanie pojazdu trakcyjnego na skutek podania sygnału alarmowego następuje jedynie wtedy, gdy pokładowy radiotelefon jest podłączony do urządzeń SHP – w innym przypadku maszynista, słysząc sygnał ma obowiązek rozpocząć hamowanie
tak więc jednak jak nie ma wyciszonego radia - musi coś słyszeć :wink: Ale jak piszesz - pochodzenie źródła może być ciężkie do zlokalizowania. Kwestię przygłuchłego maszynisty wykluczam, ponieważ tam są robione rzetelne obostrzone badania
Sprawa trochę wygląda inaczej - źle zrozumiałeś treść.

SHP włącza się samoczynnie w dwóch przypadkach, tj. gdy:
1 - Maszynista na czas nie przyciśnie tzw. czuwaka. Jest to przycisk, który chyba co minutę, na krótko odzywa się (emituje dość głośny sygnał dźwiękowy), a maszynista musi go przycisnąć - wyłączyć. Jeśli tego nie zrobi, to samoczynnie zadziała SHP i zatrzyma pociąg.
2 - Auto-Stop ! - jest to niezależne od maszynisty. Wystarczy, że zostanie nadany sygnał radiowy uruchamiający SHP we wszystkich lokomotywach znajdujących się w zasięgu anteny nadawczej. Sygnał ten może nadać, obojętnie który maszynista, dyżurny ruchu albo nawet przypadkowy nadajnik radiowy. Jest to sygnał modulowany na konkretnej częstotliwości radiowej przeznaczonej wyłącznie dla PKP.

Przypadek podany w cytacie "w innym przypadku maszynista, słysząc sygnał ma obowiązek rozpocząć hamowanie", Prawdopodobnie dotyczy sytuacji, gdy jego zainstalowany na lokomotywie radiotelefon przewoźny nie jest podłączony do SHP - mogą to być, np. lokomotywy manewrowe, drezyny motorowe, itp. Wówczas maszynista słyszący w głośniku radiotelefonu nadawany / odbierany sygnał modulowany z Radio-Stop, jest zobowiązany natychmiast zatrzymać lokomotywę / pojazd szynowy.

Myślę, że gdybyś więcej poszperał w necie, to sprawa byłaby jaśniejsza.
Ja od kilku lat jestem na emeryturze, a technika (elektronika) rozwija się bardzo szybko i mogę nie być w temacie.

ODPOWIEDZ